Leeuwarder
Courant. 20 november 2006. Uitvaartverenigingen Friesland voor fusie
De Federatie van Uitvaartverenigingen in Friesland stemt in met de
fusieplannen van de beide landelijke uitvaartorganisaties. De LSUW
en het NVU gaan, als ook de andere federaties daaraan hun fiat geven,
met ingang van 1 mei 2007 onder de naam Nardus verder.
De Friese uitvaartfederatie, die de belangen van 350.000 inwoners
behartigt, is de eerste in Nederland die met de fusie-voorstellen
akkoord gaat. De overige federaties beslissen de komende weken........
Leeuwarder Courant. 22 november 2006. Vuur op Hassans graf in Sint
Annaparochie
Marscha van der Vlies: Sterven als asielzoeker. Dieper menselijk leed
is haast onvoorstelbaar, vindt kunstenares
Det Smeets. Toen ze hoorde dat het Centraal Orgaan opvang
Asielzoekers in Sint Annaparochie asielzoekers anoniem begroef, omdat
het daar het goedkoopst is, besloot ze samen met andere kunstenaars
gedenkbeelden te maken.
De tiende etage van het voormalige kantoor van de sociale dienst in
Utrecht. De verwarming suist. Koffievlekken op de blauwgrijze vloerdekking.
De wanden smoezelig, de luxaflex vergeeld. De betonnen kolos, gedoopt
tot De Toren van Babel, doet nu dienst als decor voor kunstprojecten.
Tot zondag staan op die kale etage zeven
gedenkbeelden tentoongesteld voor zeven naamloos begraven
asielzoekers. Over een week worden de monumenten op het kerkhof in
Sint Annaparochie geplaatst.
„Hassans naam staat op mijn verjaardagskalender. Ik heb hem nooit
gekend, maar hij heeft een plek gekregen." Det Smeets maakte
een gedenkbeeld voor de in de Somalische hoofdstad Kismayu geboren
Hassan Omar. Hij overleed op zijn 32ste in Smallin-gerland.........
Leeuwarder Courant. 23 novmeber 2006. Gedenktekenspecialist groeit
als een olievlek
Chiel Evers: Gestaag breidt het grafstenenbedrijf van Renze Wiersma
uit Leeuwarden zich uit. Krap twee jaar geleden kocht hij een failliete
onderneming in Zuid-Holland. Deze week opent de negende winkel van
De Gedenktekenspecialist. In zijn eigen woonplaats Leeuwarden. „Het
gaat als een olievlek." De formule was goed: grafmonumenten laten
maken in India. Dan is de kostprijs de helft lager. Maar de directie
van De Gedenktekenspecialist was te inhalig. „Ze wilden allemaal in
een Lexus of een Mercedes rijden," zegt Wiersma. Het bedrijf
belandde in een faillissement.
In een week nam hij de ingrijpende beslissing om de failliete onderneming
te kopen. Inclusief veertien man personeel en alle verplichtingen
jegens klanten. Er waren vier eigen filialen in de Randstad en hij
sloot een overeenkomst met drie zelfstandigen die een minderheidsbelang
in het bedrijf namen.
,,Chaos, ontevreden klanten en gedemotiveerd personeel." Dat
waren de omstandigheden waarmee Wiersma in het begin te maken had.
„En de omzet was met €1,5 miljoen heel povertjes." Inmiddels
heeft hij de groei te pakken. Volgend jaar verwacht hij een omzet
die drie keer zo hoog is. Vooral dankzij de Leeuwarder vestiging,
waar acht mensen werken, en de inzet van vertegenwoordigers.
Verschillende
kranten. 23 november 2006.
'Euthanasiewet is paternalistisch'
(ANP) De Nederlandse euthanasiewet is paternalistisch. Op die bevinding
is juriste Esther Pans deze week gepromoveerd aan de Vrije Universiteit
in Amsterdam. De wet staat bekend als vergaand en progressief. Maar
het is niet het zelfbeschikkingsrecht van de zieke waar het om draait,
maar de plicht van de arts om lijden te verlichten. Omdat niet zelfbeschikking,
maar het lijden maatgevend is voor de beoordeling van een euthanasieverzoek,
is onze euthanasiewet 'in de kern' paternalistisch, vindt Pans.
De Stentor. 23 november 2006. Gemeente zet in op wandgraven
op ‘nieuw’ Kranenburg
In eerste instantie negentig, maar uiteindelijk zo’n driehonderdzestig
wandgraven. Als Zwollenaren er evenveel voor voelen als de gemeente,
is Kranenburg straks een van de grootste landelijke wandgraflocaties
van het land. De gemeente Zwolle rondt momenteel een groot onderzoek
af naar de bereidheid van burgers om uiteindelijk een wandgraf te
nemen. De gemeente gaat uit van een gestapelde constructie van maximaal
drie graven hoog - bijna tweeëneenhalve meter....De grafwanden
moeten aan de randen van een ‘ structuur-tuin’ komen. Die tuin is
een van de onderdelen van de nieuwe uitbreiding van de begraafplaats
ten noorden van de stad. De structuurtuin ligt tussen het nog te bouwen
uitvaartcentrum van Yarden/Monuta en een soort amfitheater voor ruim
130 graven in. Ook de parkeerplaats van Kranenburg wordt uitgebreid.Totale
kosten: 1,9 miljoen euro.
Leeuwarder Courant. 24 november 2006. Vernielingen bij graf Manuel
Fettter
Bij het graf van de vermoorde Manuel Fetter op de Leeuwarder
Noorderbegraafplaats zijn in de nacht van zaterdag op
zondag vernielingen aangericht. Dit gebeurde nog geen dag nadat jongeren
en familie van Fetter in de binnenstad hadden gedemonstreerd voor
een eervollere behandeling van zijn monument op het Waagplein. Of
beide zaken met elkaar te maken hebben, is vooralsnog onduidelijk.
De moeder van Manuel Fetter ontdekte gisterochtend dat de bloemen
bij zijn graf waren vertrapt. Vandalen hadden ook aarde over het graf
gegooid en het 'eeuwig brandend lichtje' vernield. De glazen plaat
zelf bleef onbeschadigd, net als andere graven in de omgeving.
„De daders hadden een grote schoenmaat, het waren dus geen kinderen",
zegt WD-raadslid Wyb Feddema, die zich als vertegenwoordiger van de
familie opstelt. De politie is ter plekke geweest en heeft de aangifte
opgenomen.....
NRCHandelsblad.
24 november 2006. Laatste rustplaats. Deel acht van een serie
Koos van Zomeren: Bomen doen weinig om je aandacht te trekken. Hun
aanwezigheid lijkt vanzelf-sprekend. Toen ik over bomen op begraafplaatsen
begon, zei Frank van den Brink dat we dan naar de Gansstraat moesten.
Daar gingen we heen en dit bleek de begraafplaats te zijn waar je
langskomt met de trein uit of naar Arnhem. Vredig verweerde stenen
onder de hoge bescherming van opgaand geboomte - vaak had ik er in
het voorbijgaan een verlangende blik op geworpen.
Meteen bij de ingang: een witte esdoorn van een werkelijk majestueus
formaat. „Die staat al op een foto uit 1905", zei Van den Brink
(48, werkzaam bjj Stadswerken). „Ik zou niet weten", zei hij,
„waar in Utrecht nóg zo'n grote staat."
De witte esdoorn is een exoot uit Noord-Amerika. Voorheen werd hij
in onze steden volop aangeplant, maar hij is erg breukgevoelig en
geeft veel wortel-opdruk. Nu zie je hem eigenlijk alleen nog maar
waar geen auto's komen. Dus daar heb je het al de begraafplaats als
toevluchtsoord. Bomen zijn in hun prille jeugd betrekkelijk flexibel.
Maar als ze zich eenmaal op bepaalde omstandigheden hebben ingesteld,
gedijen ze het best als er weinig verandert. En waar vindt een boom
tegenwoordig nog zekerheid?....
Leeuwarder
Courant. 24 november 2006. Eerbied
voor doden over grenzen heen
Corry Nicolai: In veel christelijke kerken worden zondag, de laatste
dag van het kerkelijk jaar, de overledenen herdacht. In Turkije doen
moslims
dat op de laatste dag van de ramadan en op het Offerfeest.... .De
eerste dag van het Suikerfeest gaan we naar de begraafplaats in Kayseri.
Deze is meer dan 5 kilometer lang en de duizenden graven liggen beschut
langs de heuvelrug. Het pad is vol mensen, mannen, vrouwen en kinderen
die naar het graf van hun naaste lopen. Wij bezoeken de graven van
vaderskant, van opa, oma en van een broer die in juli plotseling is
gestorven. Nazmiye en haar familie zijn ervan overtuigd dat de overledenen
hen zien en horen. Na hun gebed verzorgen we het graf. Zachte gebeden
klinken overal om ons heen en bij enkele graven lezen jongens en meiden
gehurkt zachtjes uit een Koran.
Langs het pad staan veel mensen snoepjes uit te delen en voor de kinderen
zijn er ballonnen. Ik kijk best verbaasd. Dit had ik niet verwacht.
Snoepjes en ballonnen, een plechtige en tegelijk gemoedelijke sfeer
met mensen die mij toeknikken en zeggen: 'Hos geldiniz' - 'welkom
bij ons'.
Als antwoord op mijn vragende ogen leggen Nazmiye en haar oom mij
uit: „Alles wat hier wordt gedeeld geeft glans aan hen die nu bij
Allah zijn. Wij geloven dat zij ons zien."
Friesch
dagblad. 24 november 2006. Crematorium van verenigingen
De samenwerkende begrafenis-vereningingen van Fryslân overwegen
een eigen crematorium te beginnen. Dat zegt voorzitter J. de Jong
van de Federatie van Uitvaartverenigingen in Fryslân. De landelijke
koepels van uitvaartverenigingen LSUV en NUV gaan volgend jaar samen
en daarmee ontstaat een degelijke structuur die de komst van een eigen
crematorium mogelijk maakt.
,,Ik benadruk dat er nog niets concreets is, maar het is een serieus
toekomstscenario”, zegt De Jong.
De 212 aangesloten verenigingen van de Friese Federatie verzorgen
nog altijd ongeveer de helft van het aantal uitvaarten in Fryslân.
De verenigingen doen echter alleen begrafenissen, terwijl een steeds
groter deel van de bevolking gecremeerd wil worden. Landelijk gezien
overtreft het aantal crematies al het aantal begrafenissen. ,,Er zijn
in de provincie nu drie crematoria, van Yarden en Monuta. Ik denk
dat er best een markt kan zijn voor een vierde. Het is ook een kwestie
van vermogensbeheer.” De meeste verenigingen hebben behoorlijk wat
geld in kas, bedoelt De Jong, en het kan wel eens voordeliger zijn
om dat te investeren in een crematorium dan dat het op de bank staat.
De nieuwe koepel Nardus, die per 1 mei ontstaat, wordt een belangenbehartiger
voor de onderlinge uitvaartverzorgers.
Volkskrant.
25 november 2006. Moslims
die zweren bij ' mystiek' .
.........Misschien is geloof uiteindelijk het enige wat Surabaya
bindt. Surabaya is de bakermat van de islam in Indonesië en Oost-Java
is nog altijd een centrum van orthodoxe moslims. Die moslims stromen
dagelijks naar het graf van Sunan Ampel, een van de negen legendarische
figuren die in de 15de eeuw de islam naar Indonesië brachten.
Zijn graf ligt achter de Chinese buurt, in een kampung die veel weg
heeft van een Arabische kasbah, inclusief bedela-ressen en handelaren.
Bij het graf zelf bidden altijd mensen. Zij reciteren niet de Koran,
zij vragen Sunan Ampel rechtstreeks om hulp, om geld. Daarin verschillen
zij nauwelijks van de Chinezen die verderop in de Confuciaanse tempel
in Kampung Duku wierook branden bij de beelden van Confucius en Kwan
lm. En op donderdagavond doen ze het allemaal, moslims, Chinezen,
hindoes en christenen, bij 'Joko Dolog' (de dikke man), dat eigenlijk
een beeld is van koning Kertanagara in Boeddha-houding.
Rond de graven en de beelden hangen krachten die voor hen allemaal
ouder zijn en sterker dan de Koran of de Bijbel. Want behalve islamitisch
is Surabaya vooral ook erg Javaans, en dat betekent dat mensen hier
geloven in 'mystik'. Die 'mystik' zetelt in elk beeld, elk graf, in
elk oud gebouw. Daarom slopen ze ook die oude Hollandse gebouwen liever
niet. Je weet nooit wat je je op de hals haalt.
Leeuwarder Courant. 25 november 2006. Eindelijk gedenkteken Lemster
joden
De onthulling was al gepland voor de dodenherdenking van 4 mei, maar
toen was het door ambtenaar Marcus Noordmans ontworpen monument nog
niet klaar. Gistermiddag was het wel zover. De leerlingen van groep
zeven en acht van de Lemster basisschool Sint Jozef legden steentjes
met een gedicht bij het gedenkteken voor broer en zus Jozeph en Sarah
Blok in het naar hen genoemde park aan de Markerstraat in Lemmer,
ruim 64 jaar na hun dood in Auschwitz.
„Ik ben bij je graf geweest, ik denk nog aan jou", legde PvdA-raadslid
Roel Kingma de toehoorders uit over deze Joodse traditie. Behalve
de schoolkinderen trok de plechtigheid ook ouderen die de laatste
twee Lemster Joden nog hadden gekend......... |
Bezoek
de internetsite van:
|